herfstkleuren






Het mooiste aan de natuur vind ik het wisselen van de seizoenen.
Op dit moment is de tuin weer in volle verandering, wat groen was wordt geel, wordt rood, wordt bruin, verdwijnt, wordt groen, wordt... en zo voort. Het is schitterend om te zien.
Minder tevreden ben ik over het aantal veranderingen waar ik onlangs zelf de hand in had.
De steel van mijn spade is afgebroken, en
het planten van de haag en het aanleggen van de border moet wachten tot ik er een nieuwe gevonden heb.
Geen gemakkelijke opdracht, want ik zoek er eentje die eindigt op een vorm als een D, dat werkt prettiger. Bij Gamma en Aveve verkopen ze alleen T vormige stelen. Waardeloos gerief, i never settle for less!





Reacties

  1. joseph bentley's vliegen tot aan de dorpel als ge een beetje rondkijkt (handig zo zonder ottovatuur) ;-) roestvrij, glijdt door de grond als een warm mes door boter; wel geen Europese langestelen aan die engelse tuintuigen maar ik vind ze wel prettig werken... en hij kan in de living aan een haakje, zoschoonseg !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja... wat een kleurenpalet als je dezer dagen buiten komt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ha, zelfde probleem met mijn spa, nochtans van een kwaliteitsmerk en nog geen jaar oud. Snif.
    Ik heb me laten wijsmaken dat de D-stelen meer voor losse zandgrond zijn en de T's voor zware klei grond zoals bij mij. Het zou dus vooral een streekgebonden fenomeen zijn, hoe die steel eruit ziet.
    Een 'T lag bij mij beter in de hand, maar ik heb nog een reserve D'tje staan die ik gekregen had.
    En gelukkig een oom die graag knutselt en een nieuwe steel aan mijn goeie spa wil zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Hilda Bij Aveve kan je eveneens een D-steel (los) of met spade verkrijgen hoor. Zoals hierboven vermeld is het inderdaad eerder streekgebonden (d-steel, bolsteel, tsteel). Maar alles is te verkrijgen in je plaatselijke winkeltje.
    Mooie foto's trouwens ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat het afbreken van de steel is niet afhankelijk van het merk van spade, maar van de bediener. De plaats waar de steel in de spade zit is het zwakke punt van de "hefboom". Als je er teveel kracht op zet, dan breekt die. Bij gewoon wat tuinieren is er geen probleem, maar als je bv wortels of stenen wil uitgraven, dan mag je niet met volle kracht die steel naar beneden duwen om een wortelkluit naar boven te krijgen. Voorzichtig op en neer bewegen, en op meerdere plaatsen losmaken en ondergraven. Ik heb ook ooit eens een steel gebroken (die van mijn pa zijn spade, amaai, heb het toen megen horen), en sinsdien ben ik matiger met mijn kracht. Mijn nieuwe spade gaat al 15 jaar mee en blinkt gelijk een spiegel. Het is mijn lievelingswerkuig in de tuin.
    Dit is het bewijs dat je een "dulle griet" bent hé Hilda ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geen D-steel te vinden in mijn lokale Aveve :-(
    binnenkort zal ik eens proberen bij de blauwe hond, mijn zus tipte dat er daar een keur aan stelen te krijgen is. anders misschien eens iets van de firma bentley laten overkomen, dat zien er wel mooie schuppen uit.
    en dan kunnen die nog een heel leven meegaan, want k ben best zuinig op mijn gerief. geen dulle griet toestanden:-) want er zat al een klein barstje in toen k ze kreeg (t was een tweedehandsje) en toch heeft ze nog 7 jaar stand gehouden, flink toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ai heeft de steel van je spade zijn geest gegeven :(

    Hopelijk vind je snel hetgeen je zoekt.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten