woekeren met ruimte


Een tuin is pas aangekleed als er een boom in staat. Dat geldt voor elke tuin, hoe klein ook. En onder die boom kan je dan struiken planten, en nog een verdiep lager plant je bodembedekkers en bloembollen die in 't voorjaar of de late herfst bloeien (want dan draagt die boom geen blaren meer en krijgen de bollen voldoende licht)
Simpel, niet?

Toch even opletten voor je er aan begint.
Want kleine boompjes worden groot, kleine struikjes ook trouwens... Dat leerde ik door scha en schande, in drie zomers groeide dat schattige kamerplantje (eucalyptus) uit tot een ferme boom van 7 meter, en de plaats die ik voor de hibiscus en camelia voorzag is ook al veel te krap bemeten en ga zo maar door. En dan begint de miserie van omzagen, wortels verwijderen en een bestemming te vinden voor het hout en de takken (gelukkig heb ik een open haard)
Bovendien moeten de struiken en bodembe
dekkers die onder de boom komen wel een beetje schaduw kunnen verdragen. Ze mogen ook niet te veel dorst hebben, die andere planten willen ook nog wat kunnen drinken. Slokoppen als de hortensia worden maar beter geweerd. Net als moerasplanten, tenzij je een moeras in je tuin hebt liggen, dat spreekt voor zich.
En verder hebben de meeste bodembedekkers de neiging om flink te gaan woekeren. Dat is eigenlijk een voordeel, want zo gaan ze de concurrentie aan met het onkruid, wat het wieden haast overbodig maakt, maar sommige soorten worden een plaag op zichzelf. Ik denk aan klimop, munt en citroenmelisse.

Dus voor je aan het planten gaat, toch best even neerzitten en een goed plan opstellen. je kan het ook door een tuinarchitect laten doen, maar 'k vind al die tuinen zo op elkaar lijken, met steeds dezelfde saaie beplanting van grassen, buxus en dakplatanen of bolcatalpas en hier en daar een witte hortensia. Tuinarchitecten houden maar zelden echt van planten, heb ik de indruk.
Ik heb wel al prachtige ontwerpen gezien van Guy Vervoort. Heel gekend als kweker van vaste planten en een echte autoriteit op gebied van pioenen. Bij die man ben je als plantenfreak aan het goede adres.
Mijn eigen tuinontwerp ligt nog lang niet definitief vast en zal ik ook maar in fasen uittekenen en uitvoeren. Want er is altijd wel iets dat anders uitvalt dan verwacht, 'k heb nog véél te leren, en mijn budget is toch niet groot genoeg om alles in één keer aan te leggen. Maar de grote lijnen zijn uitgezet, en k weet steeds beter wat wel en wat niet. De keuze voor de hagen en de bomen is wel al helemaal uitgekiend en het meeste is zelfs al aangeplant. Daarover later meer, met bijhorende prentjes, maar nu ga ik u laten. Niks zo vervelend als de blogger die maar blijft gaan...


Reacties

  1. O, maar als je lang genoeg zoomt op je plannetje, dan komt je veel te weten hoor :-) Behalve daar links onderaan: is dat 'tijdelijk'? of 'dodelijk'? Stel je voor :-)
    Heel professioneel trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waw!
    Super professioneel.
    Kreeg onmiddellijk zin om de tuin eens deftig op te meten en aan het tekenen te slaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lap, daar gaat mijn cliffhanger :-)
    onderaan staat tijdelijk, want 'k hou wel van sprookjes, maar in mijnen hof geen dodelijke appeltjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, krijg ook weer zin om aan ons tuinontwerp te beginnen. Heb al geprutst in google sketchup en powerpoint maar pfff, ni makkelijk. Denk dat ik het ook op papier ga tekenen en scannen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beginnen van niets heeft zo wel zn voordelen.
    Ik zit met een hoop mooie oude planten die ik niet direct wil wegsmijten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een bescheidenheid toch altijd; met zo'n tuinplan amai ziet er echt professioneel uit. Zelfs de boomkruinen zijn zo mooi van vorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De kruinen van je bomen hangen over de draad tot bij Rosa. Dat is problemen vragen hé.
    Ik ben akkoord met je mening over tuinarchitekten : Buxus en Pachysandra zijn plantjes waar die een procentje op krijgen als ze dat planten, denk ik.
    En ik verander jaarlijks nog van mening over de aanleg van mijn tuin. Ik vrees dat dit bij mij continu zal evolueren...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. architekten moeten veel plannen tekenen voor mensen die precies nooit in hunnen tuin komen en Buxus en Pachysandra zijn dan redelijk "onderhoudsarm" - I am Switzerland, verdedig hier niemand ;-). Een appartementje op 't derde voorstellen zou misschien nog beter zijn; Buxus en Pachysandra zijn wel ok planten - bolcatalpa daarentegen ... een buxuswolk bijvoorbeeld, zowel klassiek als modern, het moeten niet altijd 'hogskes met rozekes' zijn he ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten