meevaller van formaat


Onlangs vreesde ik nog voor de kwaliteit van de cyclamen die ik deze lente meenam uit Amsterdam, maar vandaag ben ik in jubelstemming: er is er nog eentje uitgekomen.
Ik twijfelde aan de cyclamen omdat ze uit de soldenbak kwamen, maar blijkbaar hangt er aan alle droog aangeboden cyclamen, hoe goedkoop of duur ook, een reukje.
Lees maar wat deze tuinkenner op het forum van tuinadvies.be over cyclamen te zeggen heeft en huiver mee.

Droge knollen komen vaak uit Turkije waar ze uit de natuur geroofd worden en rotten bij ons makkelijk weg... een cyclamen die 50 jaar de zon vanachter de bergen zag opkomen... en dan in zompige natte aarde mag wegrotten!!! Je gaat hier ook geen vogel, konijn of vos vangen om deze in een kooi te laten sterven hoop ik....
Ik wil bij deze ook iedereen oproepen om geen MEGAKNOLLEN bij de eerste de beste bollenboer te kopen!!!!! Bollenhandelaren zijn soms trots op knollen van maatje 30 (omtrek) aan te bieden... maar deze komen niet van hier, ze worden in het wild uitgegraven, een jaartje opgeplant (noemt men dan kwekerij) vervolgens naar hier verscheept om hier tot teleurstellingen te leiden... een grote knol garandeert geen groot aantal bloemen!!!!! deze handeling voert men uit omdat wilde cyclamen niet ingevoerd mogen worden (mazen in de regelgeving) hele bergdorpen houden zich hiermee bezig om inkomen te verwerven!!! de meeste neuzen van zulke grote knollen zijn reeds afgebroken voordat ze hier zijn dus het resultaat zal altijd matig zijn.

Anders is de cyclamen straks uitgestorven in de landen waar deze van nature voorkomt

En dat is denk ik een verkeerde manier van PLANTENLIEFHEBBERIJ...

Oeps! Ik hoop nu eens zo hard dat de derde knol ook nog zal uitkomen en dat de cyclamen zich rijkelijk gaan uitzaaien.
Dat kan volgens mijn andere bron (een nieuwe oogst - catalogus van Peter Nijssen 2009) wel even duren. Pas na een paar jaar 'vaststaan' komt het tot een rijke en optimale bloei. Bij mij kregen ze, net als al mijn andere bloembollen, een plekje in de haag omdat ze zo zeker niet verstoord worden wanneer ik met de aanleg van de borders start. Dat blijkt nu een gelukkige zaak, zeker omdat cyclamen ook van schaduw houden.



Reacties

  1. Ik zit ook te wachten op de opkomst van cyclamen, vorig jaar op de markt gekocht, geplant maar niets meer van te vinden... dus hoop ik mee op jouw derde bol, en ook op die van ons, ik bedenk me net dat ik zelfs niet meer weet waar ik de tweede setje heb gepland

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tuinieren is soms echt een beproeving voor het geduld hé...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms kan de natuur inderdaad raar doen. Zo kocht ik eind juni 2 clematissen, in juli was er ééntje erbarmelijk aan toe en ééntje deed het redelijk goed. Nu zijn we begin september en zijn de rollen net omgekeerd, de slechtste staat nu net het mooiste in bloei! Nooit opgeven die plantjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat laatste kan ik beamen, nooit opgeven die plantjes, wat eerst dood lijkt, heeft soms gewoon een ander plekje nodig of leeft op na een ferme regenbui.
    maar tussen mij en clematissen komt het nooit echt goed, denk ik, k vrees dat ik teveel van ons mama haar genen geërfd heb, die kreeg haar clematissen ook altijd om zeep...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb al staan turen op de plaats waar ik denk ze vorig jaar gepland te hebben, niks te zien..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. nog niet opgeven, ik herhaal: NIET OPGEVEN!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten