wat te doen met de pompoen?


De beginnende tuinier weet vaak niet wat gedaan. Wanneer te zaaien en te stekken en te delen en te planten en te bemesten en te snoeien en te oogsten... Welke plant voor welke grondsoort... Hoeveel zon voor welke plant...
Vragen waar niet altijd een antwoord op te vinden valt, want de adviezen van ervaren tuiniers spreken elkaar geregeld tegen. Het is vaak gewoon kwestie van proberen, op goed geluk.
Zo ook bij deze pompoen. Het label geeft echt geen enkele informatie waar je wat aan hebt, zelfs niet of 't een eetbaar exemplaar is of eentje voor de sier. Foei AVEVE!
Met zijn flets kleurtje leek hij mij nog niet echt plukrijp, helemaal niet zo oranje als op het etiket. Toch heb ik het er al op gewaagd omdat ik bang was dat hij zou gaan rotten bij dit vochtig weer.
't is een flink exemplaar van 8,6 kilo, maar of hij lekker zal smaken is me nog een raadsel. Eerst even aanzien of hij nog een beetje wilt narijpen.




Reacties

  1. Haha werkt altijd, zelf mee op de weegschaal gaan staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vermoed wel dat het een eetbare is.
    Op http://www.lusthof.org kan je lezen dat een zonder vruchtvlees een sierkalebas is, een met vruchtvlees dat na koken bitter smaakt een kruising is tussen sierkalebas en eetbare pompoen, en een die lekker smaakt na koken, is een eetbare...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hey Andy, da's wel al goed om weten, blijft nog de vraag of te vroeg geoogste pompoenen wel een smakelijk maal opleveren...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. in de eigenwijze tuin las ik dat de steel in elk geval bruin/verkurkt moet zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. in dat geval heb ik chance, de steel is zo kurkig als maar kan zijn. straks er eens soep van draaien!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. woehoe pompoensoep, ik moet me enkel nog voor vrijdag uitnodigen dan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. vrijdag vertrek ik weer naar Polen... anders morgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. i'm impressed..!:-)
    en kom je nog eens naar Antwerpen voor vrijdag? of moet ik naar mijn parking afzakken..?!;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. lol, k blijf de hele week in Gent, maar je bent altijd welkom voor een bezoek hoor Hicham.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. i'll call you..!;-)
    cheerz
    ps: die pompoen lijkt wel op Margrit Hermans...;-)
    misschien een idee voor een naam?;-))

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten