planten delen of scheuren


Om een mooie border te bekomen, wordt aangeraden om planten in groepjes van een oneven aantal bijeen te zetten. Planten met grote bloem kunnen in kleine groepen, van planten met fijne onopvallende bloemen gebruik je een wat groter aantal, maar nooit meer dan 10.
Hier en daar een bepaalde plant laten t
erugkeren zou voor meer harmonie zorgen.
Een goed advies, maar ik mankeer de discipline om het te volgen. Bij de kweker of op het marktje laat ik me verleiden door het aanbod. En met mijn beperkt budget koop ik dan ééntje van dit en ééntje van dat, vastbesloten om ze later te vermeerderen, wat er zelden van komt natuurlijk...
Best wel jammer, want vooral vaste planten knappen er van op als ze af en toe gedeeld worden, en 't is ook zoveel goedkoper. Bovendien is 't een klusje waar echt niet veel bij komt kijken. Je graaft de plant uit in september (de plantendelen zijn dan nog bovengronds zichtbaar en het is dan nog voldoende warm waardoor de plant nog nieuwe wortels zal ontwikkelen) en met een riek of scherpe spade steek je ze door.
Om geen enkel misverstand te laten bestaan over hoe makkelijk het gaat, heb ik er een stap voor stap foto-reeksje van gemaakt. Uiteraard hoeft u de plant niet te verslepen naar uw terras, ik deed dit enkel om duidelijke foto's te krijgen.








Reacties