voortuinverdriet


Toen ik een paar sfeerbeelden uit de buurt op mijn blog zette, met mijn eigen voortuin erbij (die ik als verwaarloosd omschreef) kreeg ik de reactie dat het er toch wel goed uit zag.
Nu, ik ben niet ongevoelig voor lof, maar de waarheid heeft zijn bestaansrecht, vandaar dat ik u een blik
achter de schermen gun.



Klik gerust op de foto om hem op groter formaat te kunnen bekijken en huiver met me mee.
Kweekgras lijkt het enige plantje dat zich echt thuis voelt in mijn voortuin, verder heb ik een restant van een te groot uitgegroeide eucalyptus staan, een daphne mezereum, twee lavendelstruiken, een mooie wilde roos, een hibiscus en wat blauwe klokjes.

Ik heb geen flauw idee hoe ik dit postzegel-grote lapje het best kan aankleden, in de loop der jaren heb ik er maar lukraak planten gedropt. Erg mooi kan je 't nog niet noemen. De architectuur van een tuin, da's iets waar ik mee worstel. Als een ongeleid projectiel koop ik plantjes, omdat ze mooie bloemen krijgen, of leuk blad hebben of lekker geuren, maar eens thuisgekomen, blijkt dan vaak dat ik me beter wat had ingehouden. Omdat ze totaal niet passen bij de planten die er al staan of omdat ze te groot uitgroeien bijvoorbeeld.
Erg jammer, want een mooie voortuin is een sieraad voor elk huis. Ik ga proberen tegen het najaar te bedenken hoe het kan verbeteren, in tussentijd mogen er geen nieuwe vaste planten bij.
Maar om het geheel toch al een beetje op te fleuren heb 'k een pak van de zaailingen die 'k een tijdje geleden inzaaide naar de voorhof verhuisd. Hopelijk koos ik er de bloemen uit en niet de tomaten of rucola. Dom van me om geen label bij elk potje te maken...

Reacties

  1. Leuk...dat word dus een verrassing!!

    Ik ben benieuwd naar wat er uiteindelijk in je tuintje staat!!

    Ik kom wel eens kijken!!

    Veel plezier met je voortuin!

    Groetjes van Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oesje, dat is al iets heel anders inderdaad ;-)
    vaak zijn het wel de mooiste tuinen, die een beetje organisch mogen groeien, en zeker de leukste voor de bezitter ervan (maar een beetje grote lijnen die de verschillende tuinen (voor, achter, ...) en gebouwen een beetje aan elkaar lijmen is ook wel prettig)

    In het bovenste bakje rechts staan inderdaad wel een paar tomatenzaailingen (ik zou van hieruit bijna zeggen de volledige bovenste rij, linksbovenaan alleszins, dan heb je toch al referentiemateriaal ;-) )

    En waarom nu (nog) geen vaste planten ?? Voor je het hele plaatje goed in je hoofd hebt kan je ze misschien al weer vermeerderen (scheuren, stekken, zaailingen,...) : lekker goedkoop ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik sluit me aan met the666bbq over de tomatenzaailingen (die herken ik van het laatste bezoekje aan Sofies terras - waar de tomatenzaailingen in een potje met een tomaat op staan - handig).

    Ziet er op de derde foto - met bijna ingeplante potjes - al veel properder uit hoor. Komt wel goed met dat voortuintje...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hehe, gisteren aan de telefoon de opmerking van een vriend gekregen dat k dringend de tegels eens zou moeten schrobben, want dat die in 't echt een eerder smerigere indruk geven... misschien iets voor zondag?

    maar het komt wel goed hoor

    dat van die tomaten had ik ook gegokt, maar of de plantjes die nu in de voortuin staan bloemen of sla zijn... geen flauw idee, spannend!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten