ken uzelve!

Iedereen kent ze wel: de dromen en verlangens, de goeie voornemens, de plannen waar nooit iets van komt, de ambitie die groter is dan het resultaat...
Ziehier het stapeltje zaden dat ik in de loop der jaren verzamelde, als u goed kijkt ziet u op één pakje de prijs nog in Belgische frank, vervaldatum 2000, oeps!
Die zaden koop ik aan het eind van de winter. Na maanden waarin 't kou, somber, donker en grijs is, kan ik nooit weerstand bieden aan de belofte die uitgaat van de zaadzakjes met hun schreeuwerig vrolijke verpakking.
Ook dit jaar weer thuis gekomen met zo'n stapeltje: twee soorten tomaten (ik heb niet eens een serre...) sla, salvia en zomerviolier.
Het hoeft geen verdere uitleg, van zaaien kwam nog niets in huis.



Perkplantjes krijg ik wel steeds tijdig de grond in, maar omdat ik zelf geen auto heb, kan ik ze meestal maar in mondjesmaat aanschaffen. Het voorstel van vriendin L. om samen naar de kwekerij van Guy Luyckx te rijden, greep ik dan ook met beide handen aan.
'k ben als een kind in een bollenwinkel in zijn kwekerij, dat weet ik van de vorige keer dat L. me op een lift trakteerde, en om mezelf en mijn budget te beschermen stak ik slechts 25 euro op zak. Met deze beperking in het achterhoofd maakte ik een rondje door de serre. Deze keer zou 'k uiterst beheerst en gericht kopen.
Breed uitwaaierende of pluimvormige planten om de magere border wat op te smukken. 'k koos voor witte en blauwe salvia, donkerroze cosmos en iets waar k de naam niet van terug vind. Telkens in aantallen van 5 of drie om "wolkjes" mee te kunnen vormen.
Ouderwetse en bontgekleurde bloemen voor de bakken. Dahlia's, geraniums, hanglobelia, iets dat ik afgekeken heb uit de serres van Laken en gazinia. 28 plantjes in totaal voor 23, 10 euro. Missie geslaagd!
Niet al mijn potten waren voorzien van gaatjes om teveel aan water weg te voeren, maar nu dus wel! 't is heus niet moeilijk, met een steenboortje is het zo gepiept.


De gaatjes

De aankopen

De van het containerpark getsjoepte bak voor het venster

De bakken op het terras

De border, hier moeten we wel nog even wachten op het volle effect

Reacties

  1. Een kleurrijke boel, dat zeker. Maar buiten de salvia, niet zo interessant voor al die rondvliegende beestjes ;-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tja, met de fiets naar ecoflora is wat ver voor me :-)
    weet jij of er in Gent goede adressen zijn om wilde en/of inheemse planten te kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Om eerlijk te zijn ben ik daar ook nog nooit geweest, da's ook voor mij een hele trip. Maar bij elk goed tuincentrum vind je wel planten die erg in trek zijn bij allerlei insecten. Goede hommelplanten zijn bijvoorbeeld longkruid, akelei, vingerhoedskruid, kogeldistel, lavendel, stokrozen, ... . Bijen zijn dan weer zot van kattekruid, wilde marjolein, tijm, judaspenning, ... . En voor de vlinders moet je zeker een vlinderstruik zetten, die kan je elk jaar terug insnoeien, zo blijft hij ook geschikt voor je pijpenla ;-) en geeft hij weer een rijkere bloei.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. veel van die plantjes heb ik nu al staan (tijm, longkruid, stokroos, lavendel, akelei, marjolijn...) en wees maar zeker dat het daar niet bij zal ophouden. toch gaat er een charme uit van bloemen als dahlia en geranium waar ik niet aan kan weerstaan, het oog wil ook wat hé...
    voor de vlinderstruik zal t echter wachten zijn tot ik me een hakselaar kan veroorloven om het snoeiafval te baas te kunnen. niet zo heel erg, lijkt me, want twee huizen verder hebben ze een fors exemplaar staan.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten