sneeuwklokjes


Wanneer je voor het eerst van de galanthofielen en hun bizarre trekjes hoort spreken, kan je niet anders dan er wat mee lachen. En toch intrigeerden de verhalen van vriend Joris me voldoende om zelf eens een kijkje te nemen op de sneeuwklokjesbeurs van 't arboretum van Kalmthout. Ook mijn lief en vriendin Leen en haar gezinnetje werden meegesleurd. Wij kwamen iets te laat aan om de die-hard klokofielen te zien loos gaan bij al het uitgestalde zeldzaams. Ook Joris had zijn aankopen al gedaan en was daarbij mooi onder zijn maximum budget van 200 euro gebleven, freak!
'k heb dan zelf maar voor wat animo gezorgd en in enkele klokjes geknepen. Geheel volgens de etiquette zakte ik daarbij plechtig op één knie, maar 'k werd alsnog als faker ontmaskerd doordat ik in reeds openstaande klokjes neep. ach wat...
Ik liet me dan maar door Joris adviseren, en hij raadde me aan om klokjes te kopen bij Joséphine Dekker: de keizerin van de stinzenflora.
Haar vader was een boer die tijdens het voorjaar tussen het melken van de koeien door sneeuwklokjes uitplantte om de bollen dan later aan kwekers door te verkopen.
In haar elzenbos kweekt Joséphine voornamelijk Galanthus nivales, Flore Pleno en Viridapice.
Joséphine deed een beetje vreemd over de prijs van haar sneeuwklokjes, ik denk dat zij daar á la tête du client over beslist, maar misschien hoort dat zo voor galanthofielen.
Voor 10 euro had ik ongeveer 30 Galantus nivales en ze gaf me nog een bloemkoolachtig klokje mee waar ik de naam van vergeten ben.
Overigens verstuurt ze ook plantjes per post, een prijslijst kan je aanvragen op: narcissen@live.nl


Bij mijn aankoop kreeg ik ook een stencil met plantadvies:
-zo snel mogelijk planten
-voor nachtvorst beschermen met bladeren of stro
-groepjes van twee á drie bolletjes planten op zo'n 15 cm van elkaar
-kwetsbare soorten bij voorkeur onder bladverliezende bomen en struiken planten
Ik deed zoals beschreven en werd beloond met mooi en lang bloeiende sneeuwklokjes. Hopelijk gaan de bolletjes zich vlot vermeerderen, want ze geven de tuin kleur in de periode waarin er verder niet veel te beleven is.





Reacties

  1. Had ik deze post gemist of heb je die er stiekem tussen gesqueezed?
    Kdenk dat je eerder ontmaskerd werd als faker door mijn gigantische fotocamera en wild in het rond flashen. Hehe...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. sssjjj... tekst stond al lang in mijn concepten, maar pas gisteren voldoende gerijpt om eindelijk te posten. moet kunnen hé.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten