haagbeuk haag planten

Het zicht vanuit mijn tuin is ronduit triestig. Achteraan botst het oog op een betonnen schutting, en de tuintjes van de buren bestaan hoofdzakelijk uit een slecht onderhouden grasmat en saai terras.
Aan de ene kant woont een familie die het terras als afval stortplaats benut. Dat is vooral ergerlijk in de zomer, als het gaat stinken, of tijdens de herfst, wanneer de wind die vuiligheid over de draad blaast. Ik wist wat me te doen stond: een haag planten!


Hier lag eerst een betonnen tuinpad dat Gerrit me hielp uitbreken. Alleen was me dat nooit gelukt, eigenlijk is tuinieren echt geen vrouwenwerk.



Zakken bouwpuin haalde ik tijdens het spitten naar boven. Een helse klus waar ik mijn rug bijna op brak.



Dat ik mijn tuin zou afsluiten met een haag stond buiten discussie. In vergelijking met een houten afsluiting heeft een haag niks dan voordelen:
-breekt de wind
-biedt beschutting aan vogels en insecten

-vraagt nauwelijks onderhoud (begin maar eens te beitsen...)met een jaarlijkse snoeibeurt ben je er van af
-is de goedkoopste oplossing
Mijn voorkeur ging uit naar de haagbeu
k (carpinus betulus) omdat deze bladverliezend is, niet te veel eisen stelt aan zijn staplaats, bodemverbeterend is (het blad verteert beter dan dat van beuk) snel groeit en goed strak te snoeien valt. Omdat mijn tuin amper 6,5 meter breed is wou ik een haag die je smal kan houden.


Na jaren onder het betonnen pad was de grond erg arm geworden. Ik heb er ettelijke zakken compost en potgrond onder gemengd. Best wel een dure grap, maar ik heb het me nog niet beklaagd, want de haag sloeg erg vlot aan, ook al was ik aan de late kant om nog te planten (april/mei)

Reacties

  1. Zo schoon!
    En de haagbeuk in vier sei-zoenen!
    Smak, smak, smak, smak!

    (kon het niet laten ;-))

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten