haagwinde


Er groeit behoorlijk wat haagwinde in mijn tuin, en eigenlijk vind ik het best nog wel een charmant plantje. Ik heb er me nooit veel om bekommerd, liet de wortels na het spitten in kleine stukjes in de grond achter of smeet ze op de composthoop. Foute aanpak, zo blijkt, want uit het kleinste stukje kan een nieuwe plant groeien, die jonge aanplant kan verstikken. Ook op de composthoop blijft de haagwinde zijn kiemkracht behouden. Hoe het wel moet las ik op de site: zonder is gezonder


Haagwinde in nieuwe en jonge aanplantingen

Een grondige bodembewerking is echt nodig. Maar als er vrij dichtbij haagwinde groeit, blijft er een kans dat de plant zich alsnog vestigt. De zaden worden immers op diverse manieren verspreid, ook door zoogdieren en de mens zelf. De bodem bedekken met gehakseld hout helpt niet. Integendeel: haagwinde stelt organisch materiaal op prijs.
In nieuwe struikaanplantingen waar haagwinde de kop opsteekt, kunt u een invasie het best vermijden door de plant uit te putten. Schoffel geregeld of trek regelmatig de bovengrondse delen af. Houd dit vol tot de houtgewassen stevig genoeg zijn.

Voor het stukje haag dat ik vorig jaar aanplantte is het te laat. Ik heb er resten haagwinde laten zitten en strooide rijkelijk met cacaodoppen. Daar zal ik geregeld moeten schoffelen, maar op het stukje grond waar ik nu ga planten pak ik het anders aan. Met een uiterste zorg haal ik zelfs het kleinste deeltje uit de grond. Ik licht tegels op om ook daar alles weg te halen. Makkelijk zat, want de dikke witte wortels zijn heel herkenbaar en laten zich vlot uittrekken. De tegels terug op hun plaats krijgen blijkt echter heel wat lastiger...

Reacties

  1. De haag ziet er al fris uit he! Maar die haagwinde, zit waarschijnlijk bij de buren? In zo'n grote tuin als ons valt dat nog echt voor eeuwig en altijd weg te krijgen door inderdaad elk stukje diep in de grond levend te begraven of in de groene container. De composthoop is zowat de
    liefste plaats waar haagwinde in groeit heb ik al gemerkt en hij zal u zeer dankbaar zijn omdat ge hem dan in kleine stukskes weer over de tuin
    verspreid! In uw geval als haagwinde onder de haag zit, is uitroeien onbegonnen werk, hij zit daar waar hij wil zitten, witte wortelpennen
    blijven steeds beschermd verstopt onder en tussen de haagwortels. En vandaaruit zal hij voor altijd terugslaan! Vergif helpt maar heel tijdelijk! De hoeveelheid dat ge er moet opkappen is fameus schadelijk en dan is ie nog ni weg! Uittrekken is een veel milieubewuster en gezonder alternatief en ge hebt hetzelfde resultaat. Ik denk dat ik de enige gek ben die een jonge haag heeft uitgegeraven om de haagwinde er weer uit te peuteren. Ik heb in de loop van de jaren een echte hekel gekregen aan haagwinde uittrekken omdat het echt overal zat. Het gevoel haagwinde in een put te smoren is dan ook onbeschrijfelijk heerlijk! En ik ben aan het winnen!
    Maar het ironische is dat ik hem wel dan ergens geplant heb om hem mooi te laten bloeien. Maar in een hooiweide, en in arme grond of bosvegetate
    kiemt haagwinde zeer zelden. Dus sinds ie weg is ben ik er al jaren van af op die plekken!

    joris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haagwinde zucht, één van de reden waarom mijn tuinontwerp zoooooo traaag vooruit gaat

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten